Friday, August 21, 2015

PERCUTIAN KE PULAU SERASAN,INDONESIA : MEMBURU SENJA DI PULAU SERASAN, INDONESIA



PERCUTIAN KE PULAU SERASAN,INDONESIA : MEMBURU SENJA DI PULAU SERASAN, INDONESIA . Saya suka melihat pemandangan senja.Seperti mana zaman kanak - kanak yang selalu beranggapan dan berimaginasi bahawa senja perupakan salah satu pemandangan yang sangat cantik.Selalunya kita melihat pemandangan senja adalah sesuatu yang menakjubkan ketika matahari mula menghampiri kaki langit dan menandakan bermulanya waktu malam.

Pemandangan senja juga menimbulkan rasa kekaguman dan pujian pada ciptaan Allah swt berapa ianya memberikan satu perasaan yang indah , damai dan menenangkan jiwa.Tidak hairan mengapa seseorang orang memilih pesisiran laut dan pantai sebagai tempat untuk bersantai dan menenangkan diri dan juga mereka yang sedang mencari ilham sesuatu dan tidak kurang juga pasangan yang sedang berkasih juga memilih pemandangan senja sebagai sesuatu yang indah untuk diratapi.


Pada kesekian kalinya menjelang sore atayu petang saya sekali lagi mengelilingi Pulau Serasan,kali ini berseorangan pada awalnya sehingga saya jumpa seorang lagi kazen saya Sumardi atau Aba yang mengiringi saya sepanjang perjalanan dan menjadi pemandu perjalanan saya petang itu.Seperti biasa handphone dan kamera DSLR sebagai teman saya petang itu.


Perjalanan saya bermula di Pelabuhan Pelimpa kemudian saya mula mengelilingi Pulau Serasan dari satu tempat ke satu tempat,satu desa ke desa yang lain...Kali saya kongsikan kepada semua gambar - gambar yang saya sempat ambil sebagai kenangan ingatan di mata akan pemandangan senja yang indah di Pulau Serasan.









Sekali tengok macam overseas kan ? dua kali tengok bagi yang tak perasan memang macam overseas.. pandang betul - betul....rupanya kat Pulau Serasan..... best kan ?


Perjalanan saya mula memasuki zon Kecamatan Serasan Timur . Ucapan Selamat datang sebagai alu - aluan menyambut saya dalam perjalanan.



Langit yang mula kemerahan menandakan senja mula berlabuh membuka tirai untuk malam yang bakal menjelma.



Kenangan dan ingatan saya di sini . Pujian pada Tuhan Sekalian Alam yang menjadikan keindahan dan kemahaluaanNya yang menjadikan Alam,Bumi dan Langit sebagai ingatan kepada mereka yang memikirkan.


Saya kemudian berhenti sebuah bukit.Di sini terdapat nya sebuah batu yang beri nama batu telur.saya tak pasti apa kisah disebalik tempat dan batu ini dinamakan batu telur.Apa -apapun mesti ada kisah nya yang tersendiri.


Pemandangan yang saya sempat rakamkan dari atas bukit batu telur.




Hari pun semakin gelap dan perjalanan saya di teruskan.Apa yang lebih menarik...hmmmmmmmmmm.........lampu motosikal yang saya naiki pada petang itu tidak menyala.... tapi tak pe misi memburu senja masih diteruskan..........


Langit mula kelam dan gelap pada waktu ini....






Sekarang ini menghampiri kawasan Tanjung Setelung.







Hari pun dah gelap dan pemburuan senja berakhir di sini.......pemandangan yang memberikan saya kepuasan dan rasa yang meninggalkan sesuatu yang menenangkan...








SENJA NAN MERAH

AZLAN RUMADI
www.azlanrumadi.blogspot.com









No comments: