Thursday, August 13, 2015

DEFINISI KEYWORD STUFFING




DEFINISI KEYWORD STUFFING. Saya percaya ramai penulis blog atau admin website yang mungkin masih kurang memahami apa yang dimaksudkan dengan KEYWORD STUFFING.

APAKAH DEFINISI KEYWORD STUFFING ?


Keyword Stuffing adalah amalan memasukkan sejumlah besar kata kunci ke dalam kandungan halaman Web dan tag meta dalam percubaan untuk buatan meningkatkan ranking laman dalam hasil carian.Memang tidak dinafikan sekiranya Keyword Stuffing mampu menghasil dan menarik lebih banyak traffik pelawat ke blog atau  laman web. Kata kunci adalah istilah penting yang berkaitan dengan kandungan yang berkenaan.
Namun begitu Keyword Stuffing dianggap sebagai tidak beretika dari segi SEO (pengoptimuman enjin carian) dan ianya dianggap merosakkan etika penulisan blog.Amalan ini sering digunakan untuk memandu trafik ke laman web palsu atau berniat jahat. 

BAGAIMANA KEYWORD STUFFING DIJALANKAN ?  
 
Terdapat pelbagai cara bagaimana keyword Stuffing dilakukan.Keyword stuffing dalam kandungan dikenali sebagai spamdexing. Kata kunci/keyword juga disembunyikan di dalam kandungan melalui beberapa kaedah, 

Padanan warna font ke latar belakang, 
Menetapkan saiz fon kepada sifar 
Meletakkan ia di belakang imej. 
KEYWORD STUFFING DAN ENGINE CARIAN


Menurut Google, Keyword Stuffing bukan sahaja tidak beretika - ia juga tidak efektif. Tag Meta tidak lagi digunakan untuk menentukan kedudukan laman web, jadi kata kunci diletakkan di dalam ruangan yang diabaikan.

Sungguh pun begitu algoritma canggih yang diamalkan oleh banyak membantu Google mengenal pasti bukan sahaja apabila sesuatu topik atau keyword atau istilah yang digunakan tidak relevan tetapi juga apabila mereka berada di luar konteks atau menggunakan istilah atau kata kunci(keyword) secara berlebihan terutama mereka yang berniat menjalankan kegiatan Keyword Stuffing ini. 


Tambahan pula, jika teks tersembunyi yang bertujuan untuk Keyword Stuffing dikesan dalam kandungan blog atau web anda, Google boleh mengeluarkan Blog atau website anda daripada indeks senarai carian serta merta supaya ia tidak muncul dalam hasil carian sama sekali.

ELAKKAN KEYWORD STUFFING DENGAN MENGEKALKAN ETIKA PENULISAN

 Elakkan diri kita dari terjebak dengan pelanggaran etika penulisan seperti keyword stuffing.Ianya bukan sahaja merosakkan etika penulisan malah boleh memberikan imej yang buruk dalam dunia penulisan.Jadilah seorang yang berpegang dengan menggunakan saluran yang betul dalam menghasilkan penulisan yang berkualiti,bermanfaat dan mantap

SELAMAT BERBLOG !



TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA

AZLAN RUMADI
www.azlanrumadi.blogspot.com



No comments: