Wednesday, July 15, 2015

PERBANDINGAN RAYA PADA ZAMAN DAHULU DAN RAYA PADA ZAMAN SEKARANG

 Zaman Dulu, pakaian melayu tetap menjadi pakaian yang wajib pada hari raya memandangkan ianya adalah pakaian rasmi masyarakat Melayu yang menjadi kebanggaan.

Zaman sekarang,kemodenan telah mengubah pemikiran ramai orang,baju melayu bukan lagi menjadi kebajikan.Jubah panjang mula menjadi pilihan lain selain baju Melayu dan Samping.



Zaman Dahulu, kaum wanita akan sibuk menjahit sendiri baju raya untuk ahli keluarga di rumah dan adalah menjadi kemestian untuk menjahit sendiri baju raya.

Zaman Sekarang,Amatlah jarang untuk melihat wanita menjahit baju raya sendiri atau keluarga kerana kebanyakan orang pada zaman sekarang lebih memilih untuk membeli baju raya yang telah siap di pasar atau shopping mall ataupun yang dijual secara online.


Zaman Dahulu,Kuih raya kebanyakkannya dibuat sendiri oleh kaum wanita di rumah.

Zaman Sekarang, Semua main tunjuk dengan tangan je.maksudnya semuanya dibeli di pasaran.,. senang kan ? tapi yelahh......

Zaman Dahulu,saya ingat lagi masa kecik - kecik dahulu pada zaman saya ketika itu duit raya sebanyak Rm0.50 pada ketika itu sudah agak besar nilainya dan perasaan memang tak terkatalah..

Zaman sekarang,RM5 yang diberikan kepada anak - anak masa pagi raya pun  mereka masih buat - buat muka lagi dan cakap tak cukup lagi tu..



 Zaman dahulu,memandangkan zaman dahulu keadaan ekonomi keluarga ketika itu taklah seperti sekarang.duitpun susah.Bagi menggalakkan anak - anak menamatkan puasa sebulan,Maka orang tua bagilah duit selalunya dapat dalam RM30.00.

Zaman Sekarang,ibu bapa yang mampu memberikan hadiah yang mahal - mahal lagi tu untuk anak - anak.Sebagai contoh IPAD dan handphone berjenama.

Zaman Dahulu,Ucapan hari raya bagi ahli keluarga yang jauh disampaikan melalui kad ucapan yang dibeli kedai - kedai.

Zaman sekarang,zaman dah moden dah.... UP status dalam laman sosial pun dah boleh jadi dah,


Zaman dahulu,kanak - kanak macam saya ketika itu kalau beraya di rumah mesti nak minta duit raya.

Zaman sekarang,kanak - kanak tak mintak duit raya lagi.. tetapi mintak Password WIFI.
 

Zaman Dahulu,kanak - kanak akan bermain bunga api dengan gembira dihalaman rumah.

Zaman Sekarang,kebanyakan kanak - kanak hanya duduk dirumah melihat rancangan TV seperti ASTRO.




TERIMA KASIH KERANA MEMBACA ARTIKEL INI


AZLAN RUMADI
www.azlanrumadi.blogspot.com





No comments: