Friday, December 12, 2014

5 CARA BERKESAN UNTUK KEKAL MUDA DAN SIHAT


http://azlanrumadi.blogspot.com/



KELUARKAN PELUH SETIAP HARI

Cabar diri anda setiap hari untuk mengambil bahagian dalam aktiviti fizikal yang menyebabkan anda untuk mengeluarkan peluh. Anda perlu melatih luar dari zon selesa anda. Jika anda sukakan keadaan tubuh badan anda sekarang, jangan terlalu memberi tekanan padanya. Tetapi jika anda mahu untuk membina kekuatan, mendapatkan abdomen idaman atau bertujuan untuk kehilangan sebilangan lemak, kemudian bekerja keras dari sekarang

Apabila bersenam, anda disarankan untuk tidak berbual dengan rakan. ( serta membaca majalah di atas treadmill.)

 semasa berada di Gymnasium Tingkatkan berat beban senaman anda
• Tambahkan kecondongan pada treadmill anda seolah anda sedang mendaki bukit
Tambahkan senaman pliometrik
 Gabungkan latihan kekuatan dengan pelbagai kitaran keadaan, sebagai contoh, melakukan Push-Up, kemudian pecut di atas treadmill pada kelajuan 9 mph pada kecondongan 6 inci selama 30 saat. Berehat selama 90 saat dan ulang empat kali.

KEMBALI KE ZAMAN SEKOLAH

Semua anda melakukannya semasa zaman sekolah : melompat tali, memanjat pokok, pergi menunggang basikal dan berlari pecut di sekitar taman permainan. Anda tidak boleh duduk diam pada masa yang cukup lama di sebuah meja atau komputer seperti yang anda lakukan sekarang.

Jadikan diri anda lebih AKTIF. Lakukan senaman berjalan kaki atau berjoging pada waktu pagi sebelum memulakan hari anda. Sertai kelas kumpulan kecergasan, Rekreasi, kelab renang,pasukan boling dan pelbagai lagi aktiviti yang melibatkan fizikal.

GUNAKAN APA YANG ADA
Lihat sekeliling dan ambil serta gunakan apa sahaja material yang boleh anda gunakan untuk aktiviti senaman. Saya percaya kita boleh memperolehi pelbagai benda di sekeliling kita untuk melakukan senaman seperti basikal, dan barangan lain yang senang diperolehi seperti tong cat,botol air mineral dan sebagainya. Jika anda mempunyai beberapa barangan ini dan fikiran yang kreatif, anda boleh meletakkan bersama-sama senaman yang berskala besar. Anda tidak memerlukan gymnasium yang mahal untuk memulakan senaman anda dan untuk menjadi seorang yang cergas dan sihat.Mulakan dari diri anda sendiri untuk menjadi kreatif dalam melakukan senaman menggunakan apa yang anda punyai

MAKAN SECARA SIHAT DAN BERSIH

Dengan mengamalkan makanan yang sihat dan bersih anda akan secara automatic akan mengelakkan pengambilan makanan yang sarat dengan gula, dan lemak tepu. Makan makanan yang mepunyai pelbagai warna dengan lebih kerap, dan segala-galanya haruslah dalam kesederhanaan. Rancang masa untuk pergi membeli belah barangan makanan supaya anda tidak tergesa-gesa. Juga, merancang makanan anda setiap minggu lebih awal daripada masa.

YANG SETIMPAL DENGAN KERJA KERAS ANDA

Terdapat garis halu antara keseimbangan masa rehat yang mencukupi setimpal dengan kerja keras yang telah anda lakukan. Rehat di sini mengambil kira dari segi bentuk fizikal dan mental.Ini termasuk memastikan jangka masa tidur yang mencukupi untuk memulihkan tenaga tubuh badan dan rehat dari segi mental pula adalah termasuk melakukan percutian.Selain itu mengamalkan amalan kerohanian juga adalah yang terbaik untuk menyeimbangkan kesihatan emosi dan kebatinana. Jika anda berasa letih secara fizikal, cuba sesuaikan rutin senaman anda atau mengambil masa rehat sepanjang minggu.

SUMBER DI SINI



AZLAN RUMADI
www.azlanrumadi.blogspot.com





 

No comments: