Thursday, May 21, 2015

APAKAH DOSA MASYARAKAT ROHINGYA SAMPAI DIPERLAKUKAN SEBEGINI KEJAM ?



Belum lagi kita diredakan dengan peristiwa berdarah yang menimpa nasib penduduk Palestine kini kita diperlihatkan pula dengan peristiwa kejam pembersihan masyarakat Rohingya Myanmar yang semakin menjadi viral dan liputan seluruh masyarakat dunia.Semakin hari angka korban semakin meningkat kerana kekejaman pihak yang menjual nama agama untuk menyeksa,merogol dan membunuh sewenang - wenangnya tanpa memikirkan lagi sifat kemanusiaan yang Tuhan kurniakan pada kita?

APAKAH DOSA MASYARAKAT ROHINGYA SAMPAI DIPERLAKUKAN SEBEGINI KEJAM ?

Apakah dosa mereka ? saya begitu tersentuh melihat perkembangan berita tentang kekejaman  kepada masyarakat Rohingya sehinggalah kepada isu - isu pelarian.Melihat kepada wajah - wajah mereka.Cukup tersentap dan menyayat hati dengan darah dan mayat mereka yang bergelimpangan tanpa pengadilan dan dibiarkan seperti bangkai.Apa pelaku dan pembunuh itu sudah hilang waras dan normanya sehingga harga nyawa terlalu murah?Jika benar pokok pangkalnya kerana agama? apakah sesebuah ajaran agama memimpin kita untuk menganiaya sesama manusia ? dan apakah hukum dan karma Tuhan bukan lagi keutamaan pegangan ?

Saya melihat anak kecil didera dan dibunuh dengan rakus.Apa dosa si anak kecil itu ? Seorang ibu dirogol diseksa dan juga dibunuh.Apa salah mereka ? sedangkan kebanyakan mereka adalah golongan yang lemah untuk ditentang.Mengapa mereka diperlakukan sebegini ? 

Mengapa ? Mereka juga manusia yang inginkan ketenangan.









































No comments: