Monday, April 27, 2015

6 MAKANAN PENAWAR DARI RUMAH UNTUK MASALAH TEKANAN DARAH TINGGI


Hipertensi (tekanan darah tinggi) adalah penyakit yang biasa dihidapi masyarakat pada masa sekarang, Namun akan menjadi serius sekiranya tidak dirawat dengan betul malah boleh membawa kepada kegagalan buah pinggang, serangan jantung atau strok. Secara umum, sebarang bacaan tekanan darah pada bacaan 140/90 Hg dianggap tinggi (Umur anda dan jantina akan memainkan peranan dalam menentukan tahap Hg anda dan menentukan

Antara sebab-sebab yang menjurus kepada masalah tekanan darah tinggi adalah genetik, pengambilan alkohol yang berlebihan, pengambilan garam yang tinggi, kekurangan aktiviti fizikal, tekanan(stress), obesiti, penggunaan yang kerap ubat penahan sakit, pil kawalan kelahiran(Perancang ), dan penyakit adrenal atau buah pinggang.


Keadaan ini selalunya dirawat atau dikawal dengan ubat-ubatan, tetapi terdapat juga banyak rawatan yang berkesan semulajadi yang boleh memberikan hasil yang menakjubkan.  


Berikut adalah beberapa amalan cara yang paling biasa untuk merawat secara semulajadi tekanan darah tinggi. 

LEMON

Lemon mengandungi vitamin C yang sangat tinggi dan antioksidan untuk membantu meneutralkan kesan-kesan negatif akibat radikal bebas dalam badan seperti pembentukan toksik. Juga, lemon mempunyai keupayaan untuk menjaga saluran darah supaya lembut dan mudah lentur/dibentuk. Dengan mengekalkan keadaan saluran darah lembut dan mudah lentur ianya membantu mengurangkan tekanan darah tinggi. Pengambilan jus lemon dengan kerap boleh membantu mengawal tekanan darah tinggi anda.Salah satu cara untuk mengambil lemon kerap adalah untuk menambahkan lemon pada air anda. Selain membantu mengekalkan penghidratan yang betul ianya merupakan satu lagi aspek penting untuk kesihatan anda dan dengan menambah jus lemon kepada air anda sepanjang hari boleh membantu menjaga anda terhidrat dan membantu mengawal tekanan darah tinggi anda.Selain itu,bukankah ianya akan melengkapkan rasa pada setiap minuman anda?





 
BIJI TEMBIKAI

Benih dari tembikai mengandungi cucurbocitrin iaitu sejenis sebatian yang membantu memperluaskan kapilari darah dan meningkatkan fungsi buah pinggang. Satu kajian baru-baru ini menunjukkan biji tembikai boleh dimanfaatkan sebagai salah satu ubat yang paling berkesan untuk merawat tekanan darah tinggi, kerana sifat vasodilatory mereka.

Cara yang paling berkesan untuk mendapatkan manfaat dari benih tembikai adalah dengan mengering dan menghancurkan benih tersebut. Apabila dihancurkan menjadi serbuk ianya boleh digunakan apa-apa untuk mendapatkan apa sahaja manfaat kesihatan. Dengan menambah serbuk ke dalam segelas air, jus segar, atau teh anda merupakan cara mudah dan berkesan untuk menggunakan biji tembikai
 

BAWANG PUTIH



Bawang putih mempunyai banyak faedah kesihatan,Salah satunya yang ia dapat membantu mengurangkan tekanan darah tinggi serta mengurangkan tahap kolesterol tidak baik. Bawang putih membantu mengawal tekanan darah tinggi dengan merangsang pengeluaran oksida nitrik dan hidrogen sulfida. Ini seterusnya membantu merehatkan saluran darah dan mengurangkan tekanan darah tinggi. Perkara yang baik tentang bawang putih ialah anda boleh diambil secara mentah atau dimasak namun kita masih mendapat manfaat kesihatan yang sama.Salah satu cara untuk mengambil bawang putih ialah untuk mengambil 2 ulas bawang putih ketika perut kosong. Ini bukan sahaja akan membantu mengawal tekanan darah tinggi, tetapi memberikan pelbagai faedah kesihatan yang lain juga. Walau bagaimanapun, jika anda tidak dapat untuk mengambil dua ulas sekaligus, dengan perut kosong, maka anda boleh menambah bawang putih untuk makanan anda sepanjang hari. Sebagai cadangan, anda boleh mendapatkan manfaat terbaik dari bawang putih dengan menghancurkanyan sebelum digunakan. 

PISANG



Pisang mempunyai kandungan yang tinggi kalium yang mengurangkan kesan sodium pada badan. Ramai orang yang mengalami tekanan darah tinggi makan pisang secara teratur untuk mengawalnya.




SADERI

Dalam usaha untuk merawat tekanan darah tinggi secara semula jadi anda juga boleh bergantung kepada saderi juga. Saderi mengandungi sejumlah besar fitokimia 3-N-butylphthalide, yang berkesan mengurangkan tekanan darah tinggi. Ia melegakan otot-otot dalam arteri anda serta mewujudkan lebih banyak ruang untuk membantu aliran darah.Selain itu, ia secara semulajadi mengurangkan tekanan. Tekanan adalah faktor utama dalam menyebabkan tekanan darah tinggi.Dalam usaha untuk mengekalkan tekanan darah yang baik anda perlu mempertimbangkan untuk makan sekurang-kurangnya satu tangkai saderi setiap hari. 

AIR KELAPA

Apabila anda mempunyai tekanan darah tinggi, ia adalah sangat penting untuk anda menjaga tubuh anda terhidrasi. Oleh itu, adalah disyorkan bahawa anda minum 64 auns air setiap hari.Air kelapa kaya dengan kalium, magnesium dan vitamin C, yang semua membantu tekanan darah yang lebih rendah. Oleh itu,ianya adalah sangat berguna untuk mereka yang mengalami tekanan darah tinggi.

SUMBER :
 http://holisticlivingtips.com



No comments: