Thursday, April 16, 2015

JOM BELAJAR DARI JEPUN : 12 FAKTA MENARIK TENTANG NEGARA JEPUN


DASAR PANDANG KE TIMUR merupakan satu cogan kata yang tidak asing lagi sebagai pendirian motivasi yang saya percaya diinspirasikan dari Negara Jepun.Banyak yang kita boleh belajar berkenaan prinsip - prinsip yang menjadi amalan di negara tersebut sehingga menjadi antara negara yang mendominasi ekonomi dan kemajuan dari segenap ruang secara global.

Dari sisi lain mungkin banyak lagi prinsip dan nilai yang diamalkan dalam negera jepun yang belum kita ketahui.

Antara yang saya maksudkan di atas adalah.

1 - Adakah anda tahu bahawa kanak-kanak Jepun membersihkan sekolah mereka setiap hari selama 15 Minit bersama guru, Objektif nya adalah membentuk generasi negara japan yang sederhana dan memupuk minat dari sudut kebersihan serta menekankan pentingnya persekitaran pembelajaran yang bersih.


2 - Adakah anda tahu bahawa mana-mana warganegara Jepun yang mempunyai anjing perlu membawa beg dan beg khas untuk mengambil najis anjing. Sebahagian kod etika kehidupan mereka adalah membentuk usaha ke arah kebersihan dan komitment dalam melaksanakannya.


3 - Adakah anda tahu bahawa pekerja kebersihan di Jepun dipanggil "jurutera kesihatan" dan mampu menerima gaji bulanan sebanyak USD 5000-8000 sebulan atau lebih tertakluk kepada ujuan bertulis dan lisan.


4 - Adakah anda tahu bahawa Jepun tidak mempunyai sumber semula jadi serta terdedah pada ratusan kejadian gempa bumi dalam setahun namun tidak menghalang mereka menjadi kuasa ekonomi no 2 di dunia?


5 - Adakah anda tahu bahawa Hiroshima hanya memerlukan masa 10 tahun untuk bangkit dan memulihkan ekonominya selepas kejadian pengebomannya pada perang dunia.


6 - Adakah anda tahu bahawa Jepun melarang penggunaan telefon bimbit di dalam kereta api,restaurant dan kegiatan indoor.


7 - Adakah anda tahu bahawa di Jepun pelajar dari sekolahh rendah dari tahun pertama sehingga tahun keenam wajib di ajar etika berurusan dengan orang
ramai.

8 - Adakah anda tahu bahawa di Negara Jepun walaupun seorang yang terkaya di dunia tidak mempunyai hamba - hamba.Setiap ibu bawa adalah bertanggungjawab terhadap rumah dan anak - anak mereka.


9 - Adakah anda tahu bahawa sekolah rendah dari tahun pertama dan ketiga tidak mempunyai peperiksaan. Ini kerana matlamat pendidikan mereka yang utama adalah untuk menanamkan konsep dan pembentukan peribadi, bukan hanya peperiksaan dari segi akademik dan indoktrinasi semata - mata.


10 - Adakah anda tahu bahawa kadar kelewatan kereta api di Jepun adalah 7 saat setahun.Ini menunjukkan betapa pentingnya masa sehingga mereka mengiranya kepada minit dan saat.


11 -. Adakah anda tahu bahawa anak-anak di sekolah-sekolah berus gigi mereka (steril) dan membersihkan gigi mereka selepas makan di sekolah; Mereka mengekalkan kesihatan mereka dari usia muda.


12 - Adakah anda tahu bahawa pelajar mengambil masa setengah jam untuk menghabiskan makanan mereka untuk memastikan makanan tersebut dicerna dengan sempurna. Apabila ditanya mengenai perkara ini, mereka menjawab " PELAJAR INI ADALAH MASA DEPAN JEPUN ".





AZLAN RUMADI
www.azlanrumadi.blogspot.com


No comments: