Monday, March 18, 2019

HUJUNG MINGGU HIKING DI GUNUNG SERAPI, KUBAH NATIONAL PARK, MATANG, KUCHING, SARAWAK. 17.03.2019


HUJUNG MINGGU HIKING DI GUNUNG SERAPI, KUBAH NATIONAL PARK, MATANG, KUCHING, SARAWAK. 17.03.2019

Saya kurang gemar membuat perancangan untuk aktiviti hujung minggu kerana selalunya yang dirancang itu kurang menjadi. Jadi saya lebih suka dengan sesuatu yang spontan dan instant dan begitulah yang terjadi pada hujung minggu yang lepas sehingga membawa saya ke Kubah National Park.

Pada mulanya nak pergi jogging di pagi Ahad di Pustaka Negeri Sarawak. Tapi ada program yang sedang berlangsung di sana. Jadi saya tukar plan ke Kubah National Park untuk hiking. Lagipun terakhir saya melawat di sini adalah pada tahun 2017.

Pendakian dimulai pada jam 8.30 pagi dan sampai ke puncak ketinggian 2600 kaki pada jam kira - kira pukul 11.00 pagi.

Pendakian memang agak memeritkan dan mencabar mental dan fizikal ketika semua kekuatan dikerah untuk meneruskan pendakian ke puncak . Namun pendakian yang memenatkan berbaloi dengan menikmati pemandangan gunung ganang yang sangat indah dan mempesonakan.

Selain itu, apa yang menarik saya untuk ke sini adalah suasana alam semulajadinya yang menenangkan dengan menikmati pemandangan sekeliling yang jauh dari kesibukan kota disamping mengerahkan kekuatan diri. Saya umpama mencari diri sendiri dalam persekitaran hijau dan tulen.

Insha Allah, akan ada lawatan yang akan datang. Pasti.




























 







 





 























 


 





 















 



































 






AZLAN RUMADI
www.azlanrumadi.blogspot.com


No comments: