Thursday, September 10, 2015

PERCUTIAN KE PULAU SERASAN,INDONESIA : SINGGAH BERSARAPAN DI SINGKAWANG DAN PERJALANAN DARI SINTETE KE KOTA PONTIANAK

PERCUTIAN KE PULAU SERASAN,INDONESIA : SINGGAH BERSARAPAN DI SINGKAWANG DAN PERJALANAN DARI SINTETE KE KOTA PONTIANAK 

Perjalanan kami pada hari itu diteruskan langsung dari Sintete ke Kota Pontianak.Perjalanan yang mengambil masa kira - kira 4 jam itu menjadikan perjalanan yang agak panjang.Kalau diikutkan kami boleh menginap sehari samaada di Pemangkat atau Singkawang namun kami ingin meneruskan perjalanan ke Pontinanak memandangkan hotel dan penginapan pun telah diaturkan di Pontianak iaitu hotel yang sama semasa kami sampai ityu hari.Hosanna Inn.

Perjalanan kami pun masih panjang lagi.. dan hari pun masih awal pagi.. perutpun dan mula lapar.. jadi kami memutuskan untuk singgah bersarapan dulu mengisi perut di Kota Singkawang sebelum menyambung perjalanan panjang kami pada hari itu.


WARUNG ANI JAHE

Secara jujur sepanjang berada di Kalimantan Barat,Indonesia mahupun di Pulau Serasan,saya lebih tertarik untuk makan di warung - warung kaki lima.Bukanlah tiada tempat restauran yang lebih selesa atau rumah makan yang lebih baik.Ini kerana saya sendiri yang ingin merasai pengalaman makanan nya.Apa yang saya boleh katakan ianya memberikan pengalaman yang sangat menarik.Setiap satu warung - warung atau kedai makan ini memberikan rasa yang berbeza - beza disamping dengan cara menyediaan yang unik.Ditambah dengan satu suasana yang unik.Kalau di bandingkan dengan cafeteria atau kopitiam memanglah banyak dan jauh bezanya.Namun keadaannya lebih santai malah lebih menyenangkan.

Warung Ani Jahe menjadi pilihan kami untuk bersarapan pada hari itu.Di warung Ani Jahe ni ada bermacam - macam aneka makanan yang boleh dinikmati dan akan diusahakan oleh pemunya warung bagi memenuhi citarasa pengunjung.

Mee Soto Ayam dan Kopi Susu Instant Capucinno Suam Segera menjadi pilihan saya untuk bersarapan pada pagi itu.



PERJALANAN DARI SINGKAWANG KE KOTA PONTIANAK DI TERUSKAN

Alhamdulillah,
Perut pun dah diisi dan masanya untuk meneruskan perjalanan kami ke Kota Pontianak,kalimantan Barat,Indonesia.

Mula - mula ingatkan nak tidur memandangkan badanpun agak penat dan mata pun agak mengantuk juga namun pemandangan sekeliling menarik mata saya.dari satu daerah ke satu daerah,pelbagai perkara yang saya boleh lihat.Lagupun bukan selalu dapat melihat negeri orang..kan ?

Sepanjang perjalanan dari Singkawang  ke Kota Pontianak saya sempat mengambil gambar - gabar untuk dikongsikan dengan semua....























KEMBALI KE KOTA PONTIANAK,KALIMANTAN BARAT,INDONESIA

Sampai juga ke Kota Pontianak setelah mengharungi perjalanan lebih 4 jam yang sangat menarik.Ketika ini adalah memasuki Kota Pontianak menuju ke tempat penginapan kami,Hosanna Inn.

Badanpun dah agak longlai dan penat.....nak berbaring dan rehat japp...








KEMBALI KE METROPOLITAN KOTA PONTIANAK

AZLAN RUMADI
www.azlanrumadi.blogspot.my

No comments: