Sunday, September 20, 2015

GRAFITTI ARTS YANG SANGAT KREATIF DARI KUCHING,SARAWAK.


GRAFITTI ARTS YANG SANGAT KREATIF DARI KUCHING,SARAWAK.

Graffiti berasal dari graffere perkataan Itali, yang bermaksud mengukir atau neninggalkan kesan pada suatu permukaan. Ini  boleh dilakukan pada mana-mana permukaan dengan alat, kekal atau tidak.Pada masa sekarang grafitti boileh dibuat dengan menggunaka material seperti cat semburan, pensil, pelekat, arang, dan lain-lain.

Sesetengah orang menganggap grafitti sebagai menyalahi undang - undang dengan membuat contengan pada dinding yang bukan pada tempat yang  sesuai dan sepatutnya sehingga melabelkan ianya sebagai vandalisme.

Namun dari sisi lain,sesetengah pihak pula menganggap grafitti sebagai suatu seni.Kesenian dalam grafitti boleh kita lihat apabila ianya dibuat dengan cantik,kreatif dan berseni yang mana sesetengah grafitti yang dibuat cuba untuk menginterpretasikan maksud dan suatu mesej yahg cuba disampaikan oleh pembuat grafitti tersebut.

Beberapa hari yang lepas saya sempat ke beberapa lokasi di Bandaraya Kuching Sarawak untuk melihat sendiri seni grafitti yang telah dilukis oleh anak - anak tempatan untuk mengekpresi dan menterjemahkan bakat,kemahiran dan kebolehan masing - masing dalam menghasilkan seni grafitti mereka.Lokasi yang saya kenal pasti adalah di belakang pasar di Jalan Carpenter di Bandar Kuching.Terdapat banyak hasil grafitti yang terdapat di sana yang menjadi daya tarikan pengunjung di sekitar sana.

Selain itu,jika di lihat semenjak beberapa bulan yang lepas dinding kosong di sekitar bandar Kuching juga mula dimanfaatkan dengan lukisan - lukisan grafitti yang bertemakan patriotik dan perpaduan sekaligus mempromosikan bandar Kuching yang diisytiharkan sebagai "Bandar Perpaduan" pada tahun ini.






















































AZLAN RUMADI
www.azlanrumadi.blogspot.my



No comments: