Thursday, June 09, 2016

MASYAALLAH,KEMERDUAN SUARA DIAN SASTROWARDOYO MENGAJI AL-QURAN YANG MENYENTUH KALBU

MASYAALLAH,KEMERDUAN SUARA DIAN SASTROWARDOYO MENGAJI AL-QURAN YANG MENYENTUH KALBU

Nama Dian Sastrowardoyo atau nama penuhnya Dian Paramitha Sastrowardoyo merupakan nama yang sangat besar dan tidak asing lagi dalam bidang kesenian dan perfileman di Indonesia manupun Malaysia,Brunei dan Singapura kerana bakat beliau dalam bidang lakonan yang sangat berjaya.Kejayaan beliau dalam beberapa filem yang meletup dipanggung wayang seperti Ada Apa Dengan Cinta dan Ada Apa Dengan Cinta 2 memberikan kesan yang sangat mendalam di kalangan penonton.

Namun tiada siapa yang menyangka Dian Sastrowardoyo juga merupakan seorang mualaf mempunyai kepandaian dan kemahiran dalam mengaji Al-Quran.Menurut sumber dari media mengesahkan beliau mula memeluk Islam pada tahun 2006 semasa malam Israk Mikraj.

BACA JUGA : PUISI BATAS KARYA AAN MANSYUR DALAM FILEM ADA APA DENGAN CINTA 2

Baru - baru ini mula viral dan mendapat liputan tentang kelunakan lantunan bacaan Al-Quran yang dialunkan oleh Dian Sastrowardoyo yang sekaligus menimbulkan pelbagai respon dan komen yang memuji kemerduan bacaan Ayat Suci -Al Quran.

Rakaman tersebut adalah bacaan Ayat 8 hingga 20 dari Surah Al-Baqarah.

Selain dari bakat beliau dalam bidang lakonan,Dian Sastro juga merupakan antara seorang yang disegani kerana beliau seorang yang bergiat aktif dalam memberikan sumbangan kepada gerakan projek Al-Quran di Indonesia.

Gerakan Projek Al-Quran merakamkan audio pembacaan ayat Suci Al-Quran dalam 3 bahasa iaitu Bahasa Arab,Bahasa Indonesia dan Bahasa Inggeris.Selain itu peminat boleh memuatturun bacaan ayat suci Al-Quran secara percuma.

Perdengarkan Lantunan Bacaan Al-Quran yang dialunkan oleh Dian Sastrowardoyo dalam video berikut.





AZLAN RUMADI
wwww.azlanrumadi.blogspot.my


No comments: