Monday, August 24, 2015

PERCUTIAN KE PULAU SERASAN,INDONESIA : PERSIAPAN UNTUK MAJLIS PERKAHWINAN DAN PEMBINAAN BALAI DAN KHEMAH



PERCUTIAN KE PULAU SERASAN,INDONESIA : PERSIAPAN UNTUK MAJLIS PERKAHWINAN DAN PEMBINAAN BALAI DAN KHEMAH.

 Hari Majlis Perkahwinan Kakak saudara saya , Kak Eritha semakin dekat maka pada hari ini seluruh tenaga warga pemuda bersama yang lain membuat persiapan terakhir untuk melegkapkan persiapan khemah - khemah dan balai untuk majlis perkahwinan yang diadakan nanti untuk beberapa acara yang telah dirancang dan akan dianjurkan oleh ahli - ahli keluarga bersama dengan sanak saudara yang terdiri dari sanak saudara dan rakan taulan yang bakal menghadiri majlis Perkahwinan itu nanti.



Saudara saya Aba tau Sumardi sedang mempersiapkan hiasan untuk digantung dibalai yasng digunakan untuk para tetamu dan hadirin menjamu selera nanti.



Kerja pemasangan Khemah dimulakan untuk menempatkan pentas untuk persembahan. Kerja dilaksanakan oleh pemuda - pemuda serta golongan veteran untuk menyiapkan pemasangan khemah pada hari itu.


Khemah mula di pasang dan dinaikkan.






Perhiasan yang menggunakan daun kelapa merupakan adat tradisi lama yang masih dipegang untuk memeriahkan balai perkahwinan.Adat lama masih teguh dipegang walaupun arus kemodenan sedang deras.


Ini abang saudara saya Firdaus atau Abang Long Fier sebagai Kapten pada hari itu.


Golongan wanita yang terdiri dari belia dan ibu - ibu datang membantu dalam persiapan barangan dapur yang akan dijamu dan digunakan pada hari kejadian nanti./


Peralatan muzik dan set audio yang digunakan dalam majlis perkahwinan pun dah mula sampai.


Saya tertarik dengan satu kenderaan yang digunakan oleh mereka untuk mengangkut perkakasan pada hari itu.Mungkin tak ada di Malaysia...


Beginilah Keadaan balai yang telah disiapkan.Balai ini untuk menempatkan para hadirin dan tetamu untuk menjamu selera pada hari perkahwinan nanti.


Persiapan dan khemah serta balai telah pun di siapkan...tinggallah menunggu hari acara untuk dilangsungkan lagi....


 <<< SEBELUMNYA 






AZLAN RUMADI
www.azlanrumadi.blogspot.com


No comments: