Thursday, April 30, 2015

MANFAAT DAN KEBAIKAN 8 JENIS TEH DARI SELURUH DUNIA DALAM PENJAGAAN KESIHATAN

teh ginseng, yang diyakini banyak mengandung khasiat dan bermanfaat bagi kesehatan.
Ginseng diyakini berasal di pegunungan Manchuria di China, dan telah dimanfaatkan selama 5000 tahun hingga kini. Orang China kuno menyebut ginseng sebagai “Ren Shen” , atau dalam artian akar manusia. Hal ini mengacu kepada bentuk akar ginseng yang mirip dengan bentuk tubuh manusia akar - See more at: http://www.carakhasiatmanfaat.com/artikel/khasiat-teh-ginseng-bagi-kesehatan.html#sthash.wNrwSUO1.dpuf

TEH LAVENDER

 Lavender (Lavandula angustifolia) merupakan herba dengan bau yang sangat kuat. Ianya biasa digunakan dalam losyen, bahan pencuci, minyak wangi, dan teh.

Lavender boleh digunakan untuk pelbagai tujuan. Seluruh dunia mengetahui bahawa lavender  digunakan untuk membantu atau merawat insomnia, kebimbangan, kemurungan, batuk, selsema, dan tekanan. Sesetengah sumber mengatakan lavender membantu dengan ketidakselesaan reumatik dan kekejangan sendi. Teh Lavender juga boleh membantu mencegah kelemumur dan mereda dan melegakan sakit otot.
Gunakan satu sudu teh lavender kering untuk setiap satu cawan air mendidih. Madu dan lemon boleh menambah perisa tambahan.

Beberapa sumber mengatakan teh lavender boleh digunakan sebagai alternatif kepada semburan serangga. 

 

ELDERFLOWER TEA

Elderflower merupakan bunga pokok yang tua. Bunga ini boleh digunakan dalam teh sama ada segar atau kering.
Elderflower telah dikenali untuk mengurangkan lendir dalam paru-paru dan kawasan hidung, serta merawat asma, batuk, bronkitis, dan banyak lagi. Kunci sebenarnya adalah bahawa ia mengandungi banyak ciri-ciri ransangan imun yang akan membantu merawat selesema semasa musim hujan, dan demam. Teh Elderflower membantu membuang toksin dalam badan dengan membuat anda berpeluh dan membuang air kecil lebih kerap.

Gunakan 3-4 gram bunga tua dengan setiap lima auns air panas. Minum 1-2 kali sehari untuk membantu mencegah penyakit.




TEH HIJAU

Teh hijau dibuat dari daun Camellia sinensis dari yang telah mengalami pengoksidaan yang minima semasa pemprosesan.Teh hijau berasal dari China, tetapi ia telah menjadi yang berkaitan dengan banyak budaya di seluruh Asia. Teh hijau baru-baru ini telah menjadi agak meluas di Dunia Barat di mana teh hitam secara tradisi digunakan.
Teh hijau memberikan manfaat seperti dan kajian yang telah dibuat menunjukkan teh hijau mampu mencegah pelbagai jenis kanser.Selain itu, ianya berkesan dalam merawat penyakit yang berkenaan kardiovaskular termasuk penyakit jantung.Teh hijau juga membantu dalam menyingkirkan toksik dalam tubuh badan. 

Pengambilan teh hijau yang dengan kadar 3-4 cawan sehari mampu menggalakkan antioksida dan mengekstrak toksin di dalam tubuh badan.
TEH GINSENG
Teh ginseng dipercayai sudah ada sejak lebih dari 5000 tahun lalu.
Orang Cina kuno menyebutnya ‘Ren Shen’ dan diyakini dapat menyembuhkan berbagai penyakit.
Pada masa itu, ginseng menjadi begitu berharga hingga terkadang boleh ditukar dengan sutra bahkan emas.Ginseng segar atau kering dapat digunakan untuk membuat teh ginseng. Ginseng untuk membuat teh bisa didapatkan dalam bentuk akar, hirisan, dalam bentuk serbuk, bahkan dalam uncang teh

Pengambilan teh ginseng mampu merawat penyakit kardiovaskular seperti penyakit jantung.Selain itu teh ginseng mampu merawat penyakit mati pucuk iatu sejenis penyakit yang berkenaan ereksi seksual.Ginseng juga berupaya menurunkan kadar kolestrol dan menurunkan kandungan gula dalam darah.Penelitian lebih lanjut membuktikan bahwa teh ginseng memiliki kemampuan untuk mencegah radang otot paru-paru dan saluran pernafasan.Ianya juga digunakan oleh penderita penyakit asma,  dan penyakit paru-paru lainnya.
teh ginseng, yang diyakini banyak mengandung khasiat dan bermanfaat bagi kesehatan.
Ginseng diyakini berasal di pegunungan Manchuria di China, dan telah dimanfaatkan selama 5000 tahun hingga kini. Orang China kuno menyebut ginseng sebagai “Ren Shen” , atau dalam artian akar manusia. Hal ini mengacu kepada bentuk akar ginseng yang mirip dengan bentuk tubuh manusia akar - See more at: http://www.carakhasiatmanfaat.com/artikel/khasiat-teh-ginseng-bagi-kesehatan.html#sthash.wNrwSUO1.dpuf
Ginseng diyakini berasal di pegunungan Manchuria di China, dan telah dimanfaatkan selama 5000 tahun hingga kini. Orang China kuno menyebut ginseng sebagai “Ren Shen” , atau dalam artian akar manusia - See more at: http://www.carakhasiatmanfaat.com/artikel/khasiat-teh-ginseng-bagi-kesehatan.html#sthash.jOzlc4XK.dpuf
Ginseng diyakini berasal di pegunungan Manchuria di China, dan telah dimanfaatkan selama 5000 tahun hingga kini. Orang China kuno menyebut ginseng sebagai “Ren Shen” , atau dalam artian akar manusia - See more at: http://www.carakhasiatmanfaat.com/artikel/khasiat-teh-ginseng-bagi-kesehatan.html#sthash.jOzlc4XK.dpu

TEH HALIA
Halia merupakan suautu yang menyerupai batang akar di bawah tanah.Halia atau nama saintifiknya Zingiber officinale merupakan sejenis tumbuhan yang mempunyai rasa pedas, aroma yan pedas dan biasanya digunakan dalam masakan, panggang, dan ubat-ubatan herba. 
 Pada asalnya halia popular di negara-negara Eropah dan Asia, penggunaan halia telah tersebar di seluruh dunia. Halia boleh digunakan untuk mengurangkan alahan, mengurangkan kekejangan dan sakit otot, merangsang peredaran darah, mengurangkan mabuk perjalanan, mengurangkan demam, mengubati gangguan usus, dan membersihkan kolon. Bagi wanita menopaus, halia boleh membantu menguruskan hot flashes. Bagi wanita hamil, halia boleh membantu mengurangkan rasa loya dan muntah-muntah.

Gunakan tiga keping nipis halia mentah untuk setiap 1 cawan air mendidih. Lebih banyak anda biarkan mendidih halia di dalam air, lebih kuat teh anda akan rasa. Madu, oren, lemon atau boleh menambahkan rasa dalam teh hali anada

Sesetengah sumber berkenaan halia mengatakan ianya sangat berkesan untuk melegakan masalah-masalah yang berkaitan dengan arthritis dan rawatan UTI kerana sebatian anti-radang akar itu.


  

TEH ROSEMARY

Tumbuhana rosemary berasal dari rantau Mediterranean , Rosemary(rosmarinus officinalis) adalah  sangat wangi dam ianya merupakan sejenis herba yang diwarisi. Ia sering digunakan untuk meningkatkan perisa dalam memasak, terutama dalam makanan yang enak seperti daging panggang dan hidangan Itali. 
 Rosemary juga merupakan herba antioksidan dan ianya boleh mengurangkan pembentukan sebatian karsinogenik ketika memanggang daging, dan dos harian teh rosemary membantu untuk memecahkan gas bagi melegakan senak.. Rosemary juga berkesan membantu menghalang pencetus alergi, meningkatkan daya ingatan dan mencegah arthritis juga.Gunaka 1 sudu rosemary kering untuk setiap 3 cawan air mendidih. Untuk memaniskan bolehlah menambah madu dan sedikit sirap di dalamnya. 
Rosemary yang mempunyai kandunga antioksidan juga bertindak melawan radikal.Suatu penyelidikan  menunjukkan bahawa herba ini menggalakkan kesihatan mata, mengurangkan pembentukan agen penyebab kanser, dan mencegah penuaan otak.

TEH ROOIBOS

Rooibos merupakan sejenis tumbuhan asli di negara Afrika Selatan. namanya diterjemahkan dari English Afrikaans ke literal sebagai "belukar merah." Ia mempunyai rasa manis dan rasa pedas. Selain menggunakan tumbuhan ini sebagai minuman, ia juga digunakan untuk memasak dan memanggang, dan dalam beberapa produk kecantikan kosmetik untuk menggalakkan kulit yang sihat.

Negara Afrika telah menggunakan tumbuhan ini selama berabad-abad.Rooibos mengandungi jumlah  antioksidan dan mineral yang tinggi  termasuk besi, kalsium, zink, dan magnesium. Rooibos juga berkesan dalam merawat penyakit kulit. 

Tambahkan 1-2 sudu teh daun teh Rooibos dalam setiap cawan untuk 2 hingga 4 minit. Jika anda lebih suka beg teh, gunakan 1 beg setiap cawan.

Rooibos juga dikenali kerana sifat menenangkan untuk membantu menggalakkan ketenangan dan tidur malam yang baik, namun begitu ianya tidak akan membuatkan anda mengantuk di siang hari.


TEH SAFFRON

Saffron adalah rempah asli oren ke Greece atau sebelah barat daya Asia dan berasal dari bunga
kunyit yang berwarna kekuningan kemerahan dari baka keluarga bunga lily.Saffron yang kering digunakan dalam pelbagai masakan dan sebagai ejen pewarna, menjadikan warna emas kuning kepada kedua-dua makanan dan tekstil.

Penemuan oleh orang Mesir, Rom, dan orang-orang Yunani, Teh Saffron sering digunakan dalam perubatan kaum. Kajian menunjukkan bahawa teh saffron boleh meningkatkan kesihatan mata dan juga melambatkan buta. Warna keemasan datang daripada komponen kimia dalam bunga yang dipanggil Crocin, mengandungi antioksidan dan boleh melindungi kita daripada kanser. Ianya juga boleh mengurangkan risiko penyakit jantung. Saffron juga boleh membantu dengan dengan meningkatkan ingatan, merawat asma, insomnia, PMS, dan kemurungan.Ianya telah dikaji dan terbukti berkesan sebagai ubat-ubatan antidepresan yang tertentu.

Tambahkan 3 benang atau lebih sedikit daripada kunyit dalam air panas selama sekurang-kurangnya 20 minit.Anda boleh menambahkan batang kayu manis bagi mengurangkan kepahitan teh tersebut.

Saffron boleh didapati dalam serbuk atau dalam benang, tetapi jangan hairan sekiranya ianya boleh menjadi mahal kerana ianya sukar untuk didapati dan dicari,anda dicadangkan untuk menyimpannya di dalam bekas kedap udara dan kawasan sejuk dan kering untuk menjaga kualitinya.

Selain dari beberapa jenis teh yang di atas terdapat pelbagai lagi jenis teh di seluruh dunia yang sememangnya mempunyaibanyak manfaat yang berguna untuk kesihatan manusia.Kesihatan yang dijaga dengan baik dengan mengamalkan pengambilan pengambilan makanan terbaik mampu memberikan ketenangan dan kesejahteraan hidup serta memanjang umur seseorang.

No comments: