Monday, May 09, 2016

PUISI BATAS KARYA AAN MANSYUR DALAM FILEM ADA APA DENGAN CINTA 2


PUISI BATAS KARYA AAN MANSYUR DALAM FILEM ADA APA DENGAN CINTA 2 

Filem Ada Apa Dengan Cinta ? yang sebelum ini mewarnai layar perak dihiasi dengan puisi - puisi yang indah dan mengandungi banyak makna yang tersurat dan tersirat dalm setiap baris dan baitnya.Begitu juga yang ditampilkan dalam Ada Apa Dengan Cinta 2 yang kembali menebarkan rasa cinta kepada peminat filem yang sensasi ini.
Mungkin ramai yang telah atau mula menonton filem Romantik dan cinta ini di pawagam dan memperdengarkan puisi yang dibacakan oleh watak Rangga yang dilakonkan oleh Nicholas Saputra kepada Cinta yang dibawa oleh Dian Sastrowardoyo bukan ? 

Mira Lesmana yang merupakan Produser filem kali ini menggandingkan kerja sama dengan Aan Mansyur yang seorang penyair dari Makasar bagi menyusun baris - baris indah puisi yang dijadikan monolog watak Rangga dalam Ada Apa Dengan Cinta 2 pada kali ini.

 Puisi yang diberi tajuk Batas tersebut juga dimasukkan dalam buku Tiada New York Hari Ini yang dilancarkan dengan filem Ada Apa Dengan Cinta.Buku tersebut menghimpukan 30 rangkaian puisi yang lain hasil karya Aan Mansyur.


B A T A S
Aan Mansyur

Semua perihal diciptakan sebagai batas.
Membelah sesuatu dari sesuatu yang lain.
Hari ini membatasi besok dan kemarin.
Besok batas hari ini dan lusa.
Jalan-jalan memisahkan deretan toko dan perpustakaan kota, bilik penjara dan kantor walikota, juga rumahmu dan seluruh tempat di mana pernah ada kita.

Bandara dan udara memisahkan New York dan Jakarta.
Resah di dadamu dan rahasia yang menanti di jantung puisi ini dipisah kata-kata.
Begitu pula rindu, hamparan laut dalam antara pulang dan seorang petualang yang hilang. Seperti penjahat dan kebaikan dihalang uang dan undang-undang.

Seorang ayah membelah anak dari ibunya—dan sebaliknya.
Atau senyummu, dinding di antara aku dan ketidakwarasan.
Persis segelas kopi tanpa gula menjauhkan mimpi dari tidur.

Apa kabar hari ini?
Lihat, tanda tanya itu, jurang antara kebodohan dan keinginanku memilikimu sekali lagi.




AZLAN RUMADI
www.azlanrumadi.blogspot.my

No comments: