Thursday, May 05, 2016

7 SEBAB KESIHATAN UNTUK ANDA MENGAMALKAN MAKAN BAWANG


7 SEBAB KESIHATAN UNTUK ANDA MENGAMALKAN MAKAN BAWANG

Budaya masakan di Negara Malaysia dengan pelbagai jenis bawang memang tidak dapat dipisahkan kerana ianya merupakan bahan utama dalam meningkatkan kelazatan dan keenakan masakan seperti yang ditakrifkan oleh pengamal masakan di Malaysia.Kebanyakan resipi resipi masakan di Malaysia yang terdiri dari masyarakat majmuk yang berbilang bangsa hampir kesemuanya mempunyai bawang.

BACA JUGA :  BAWANG MERAH : PANDUAN SERTA CARA - CARA PENANAMANNYA

Memang tidak dinafikan sebilangan orang tidak menyukai bawang kerana baunya yang kurang menyenangkan.Namun disebalik bau - bauan itu terdapat manfaat kesihatan yang mampu memanjangkan umur anda serta mengekalkan kesihatan tubuh badan anda sepanjang hari.

berikut adalah sebahagian dari sebab - sebab untuk anda mengamalkan memakan pelbagai jenis bawang.


1. MENJAGA KESIHATAN JANTUNG

Sebatian sulfur seperti thiosulphinates, thiosulphonates, mono-, di- dan tri-sulfida yang terdapat dalam bawang sangat membantu merendahkan tahap kolesterol darah dan trigliserida . Sebatian antioksidan yang terdapat dalam bawang juga berupaya mengurangkan tekanan oksidatif pada sel-sel, mencegah pengoksidaan kolesterol dan pembentukan plak pada saluran darah.bawang juga menyumbang dalam melancarkan peredaran darah dalam tubuh badan.




2. MEMBANTU MENGAWAL DIABETES

Satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal Environmental Health Insights menunjukkan bahawa pengambilan bawang mengurangkan glukosa dalam darah yang dipuasakan kepada paras 89 mg / dl dalam jenis 2 pesakit kencing manis. Kajian ini menunjukkan bahawa pengambilan bawang merendahkan paras glukosa darah di dalam kedua-dua jenis 1 dan jenis 2 pesakit diabetes tersebut.Secara tidak langsung ini membuktikan bawang mampu untuk mengurangkan penyakiot diabetes selain membantu anda mengawal berat badan anda.


3. MENINGKATKAN IMUNITI

Vitamin C yang terdapat dalam bawang boleh bertindak sebagai agen anti-radang yang kuat lebih - lebih lagi zat vitramin C dalam bawang yang membantu meningkatkan imuniti anda dari pelbagai penyakit. Selain itu, . ianya juga meningkatkan aktiviti sel-sel pembunuh semulajadi serta meningkatkan imuniti semulajadi terhadap agen berjangkit.


4. MENGURANGKAN TEKANAN/STRESS

Quercetin, sebatian di dalam bawang boleh bertindak sebagai sedatif yang sangat membantu mengurangkan kesakitan, kemurungan dan keresahan.Sekiranya anda mempunyai hari yang sangat sukar di tempat kerja, anda boleh mencuba makan bawang mentah yang dipotong bersama-sama dengan makanan anda untuk hari yang lebih menyihatkan. Selain itu, bagi mereka yang mengalami insomnia atau susah tidur juga akan mendapat manfaat daripada memakan bawang..




5. MEMBANTU MENCEGAH KANSER

Aktiviti antioksida dan kandungan organosulphur yang tinggi dalam bawang sering dikaitkan dengan penurunan risiko beberapa jenis kanser seperti kanser prostat, kanser buah pinggang, kanser mulut, kanser payudara dan kanser kolorektal. Satu kajian yang telah dibuat seperti yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition mendedahkan pengurangan ketara dalam kanser yang dilaporkan di beberapa laman web dengan penggunaan bawang putih dan bawang.



6. MANFAAT DALAM KESIHATAN KULIT

Bawang merupakan salah satu anti penuaan yang sangat hebat.Selain dari kandungan Vitamin C, agen antioksidan di dalam bawang membantu dalam mengelakkan kulit anda daripada mendapat kedutan dan garis-garis halus yang muncul ketika usia anda mula meningkat. Bukan itu sahaja, malah bawang juga membantu dalam perawatan jerawat kerana anti-mikrob, kualiti anti-bakteria dan anti-radang.



7. MENINGKATKAN KESIHATAN SPERMA DAN KESUBURAN

Bunyinya agak pelik namun ianya telah terbukti dengan beberapa alasan yang kuat.Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa fungsi antioksidan yang terdapat dalam bawang mempunyai kesan penting ke atas kesihatan sperma. Suatu kajian makmal yang dijalankan oleh Khaki A dan rakan-rakan ke atas sebilangan tikus menunjukkan bahawa tikus yang diuruskan dengan jus bawang telah menunjukka peningkatan yang ketara dalam kepekatan sperma disamping peningkatan jumlah sperma dan juga peningkatan bilangan sperma yang sangat aktif.






AZLAN RUMADI
www.azlanrumadi.blogspot.my


No comments: