Monday, May 16, 2016

PENGHARGAAN KEPADA SEMUA GURU - GURU BERSEMPENA DENGAN HARI GURU 2016

PENGHARGAAN KEPADA SEMUA GURU - GURU BERSEMPENA DENGAN HARI GURU 2016

Sepanjang kehidupan kita memerlukan pengetahuan,pembelajaran dan pengajian untuk memperolehi ilmu pengetahuan yang sangat berguna dan bermanfaat bagi menjalani kehidupan kita sebagai seorang manusia yang berguna kepada seluruh sisi kehidupan kita di dunia dan akhirat dan juga dengan ilmu kehidupan kitu juga kita mampu mencapai impian, mengotakan janji dan merealisasikan harapan dan doa yang kita impikan sepanjang kehidupan.

Namund dari mana datangnya ilmu kita seandainya kita enggan untuk menimba pengetahuan itu ? dan seorang insan yang hanya berada dengan kita beberapa tahun untuk menurunkan segala zahir dan batin mereka untuk membentuk dan mendidik kita iaitu.Insan yang bergelar Guru. 

Hari ini saya ketika saya menulis atau menaip setiap perenggan dan baris ini saya memikirnya betapa saya yang buat dan tuli serta bodoh dan kosong pada dahulu mampu untuk duduk di depan komputer ini kerana ajaran dan tunjuk ajar mereka yang bergelar guru.

Hari ini, Saya ingin berterima kasih kepada setiap guru - guru yang berdamping dan menjadikan sebahagian dari darah urat dan daging saya dari dahulu sehingga waktu ini dan siapa saya pada hari ini.Mereka sememangnya wira dan wirawati yang sentiasa di muliakan di sisi Tuhan atas setiap didikan agama.

Hadis Riwayat pernah menyatakan 3 perkara yang berkekalan walaupun sampai mati 1. Doa Anak Soleh.  2.Ilmu yang bermanfaat  3.Amal Kebajikan .SesungguhNya mereka yang bergelar guru telah disempurnakan ketiga - tiga amalannya berkekalan itu.


Pada hari ini, masih jua saya terkenang kepada suatu zaman di mana kelas kerusi dan meja kayu menjadi teman dan keluarga melalui seharian menimba ilmu dan pengalaman di samping rakan - rakan.Tidak mengenal lelah dan berteman suka duka tawa dan riang sepanjang masa.

Merindui denda - denda yang diberikan atas kenakalan dan kedegilan seperti harimau yang penuh dengan keegooan diri ketika itu.Namun hebatnya sentuhan kalbu dari seorang guru aku menjadi diriku pada hari ini.Seorang yang mampu tersenyum dan berterima kasih seluas langit dan zat KemahabesaranNya atas keras dan lembutnya sentuhan Kalbu yang pernah memujukku untuk meneruskan setiap semangat yang selalu dipatahkan oleh kebebalan diri yang sukar memahami ajaran para guru.


Merekalah Ibu,Mereka lah ayah,merekalah abang,merekalah kakak dan mereka lah saudara yang banyak menghabiskan masa menjadi teman seharian di Sekolah.Tanpa guru aku mungkin rtidak di sini pada hari ini.

Kenakalan yang diumpama seperti penyamun.hehehehe....kini mengorak langkah hidup dengan haluan diri sendiri dan "penyamun " ini tetap penyamun yang menjadi kisah - kisah yang menjadi kenang - kenangan...dan kata - kata gusar yang dulu menjadi rungut kini terbalas dengan kepuasan melihat anak - anak muridmu yang menjadi sebahagian dari mereka yang berkhidmat kepada masyarakat dan nusa bangsa mengiring langkahmu.


Bertahun telah berlalu dan ingatan kita bersama -sama umpanya baru semalam telah berlalu dan kini aku mula kerinduan kepada satu saat yang kini pernah lalui dahulu.Umpama lirik lagu tapi maksud yang sekali sekala berlubuk di hati hakikatnya di situ.

Tidak kah kau merindui kenakalanku yang dahulu guru ? hmmm... mungkin ya mungkin tidak.... kerana setiap murid dan pelajarmu punya kenangan yang tersendiri di sisi mu...
  

 16 MEI setiap tahun dihayati dan direnungi dan diraikan untuk mengenangkan sumbangan dan jasa bakti mereka yang bergelar guru.Hari ini juga aku mengenangkan setiap wajah - wajah mereka yang memenuhi pandang,dengar,hidu dan rasa pada diriku yang menjadikan hari - hari ku adalah hari yang terang dan bersinar dalam menjalani hidup ini.

Tiada kata - kata.. hanya Allah yang mampu membayarkan segalanya atas setiap darah,daging,nafas dan keringatmu dalam membentuk kami sebagai Insan pada hari ini.

KAMI SAYANG ANDA SEMUA.
KAMI KENANG ANDA SEMUA
KAMI DOAKAN ANDA SEMUA.
KAMI TIDAK AKAN LUPAKAN ANDA SEMUA
KAMI MENGHARGAI ANDA SEMUA

KEPADA GURU GURU,
Tidak mengira sesiapapun dan di mana pun anda berada..

SEJAHTERA DUNIA DAN AKHIRAT BUAT ANDA SEMUA.


 
 Kepada semua yang mencurahkan pengetahuan dan pelajaran dari telapak kudrat dan ilmu dari kedua tangan dan bicara lisan dan ucap lidah yang menyampaikan maksud dan pengertian dari erti sebuah kegagahan diri berdiri di depanku yang kerdil dan kosong..lalu tersuluh menjadi insan yang kini berjalan merentas kerjaya diri...aku sembah hormat dan junjung kasih dari murni jiwaku pada setiap dirinya...tiada mengira siapa anda...dari Tadika....SK Pusa..SMK Pusa...SMK(BM)saratok...Twintech College....terima kasih dunia dan akhirat dari hujung rambut sampai hujung kaki...atas setiap telunjuk sakti kamu semua yang mengemudikanku pada saat ini,Jalan ini,kehidupan ini, dan kudrat serta rezeki siang dan malam ini..SEMOGA ALLAH MERAHMATI DAN MEMBERKATI SETIAP KEHIDUPAN KAMU SEMUA...SETIAP KASIH SAYANG DARI SETIAP BICARA PENA PADA PERINGATAN YANG ABADI AKAN TERSEMAT DALAM SANUBARI DAKAPAN MESRA JIWA ANAK ANAK PELAJARANMU.ALLAH MULIAKAN KAMU SEMUA DARI SETIAP SUAP REZEKI DAN KERJAYA HASIL KARYA TITIS JANJI DAN USAHA KERINGATMU.ALLAH MARTABATKAN PERJALANAN ABADIMU DIPELABUHAN WANGIAN JASA BAKTI SAMPAI ABADI SAMPAI AKHIRAT.INGATAN DALAM SENYUM TAWA SUKA DAN DUKA AKAN TERSEMAT DI SANUBARI.GURU-GURUKU...SELAMAT MERAIKAN GURU-GURU KITA SEMUA...SELAMAT HARI GURU.....

Berikut adalah sebahagian dari Senarai - senarai nama Ahli kelas yang saya masih simpan untuk kenangan bersama.







SALAM DUNIA AKHIRAT KEPADA SEMUA GURU - GURU KAMI.



AZLAN RUMADI
www.azlanrumadi.blogspot.my

No comments: