Wednesday, May 02, 2018

DUGAAN DAN SEORANG AKU


DUGAAN DAN SEORANG AKU

Kita mungkin takkan selalu menemui perihal - perihal yang menguntungkan dalam kehidupan kita.Namun percayalah setiap masa susah dan sulit yang kita hadapi akan memberikan satu pengalaman,Pelajaran dan pembelajaran yang sangat bererti dan bermakna.

Sebagai manusia yang hidup dan belajar dari jalan - jalan dan liku - liku kehidupan yang telah kita tempuhi haruslah mempunyai ketabahan, kecekalan dan kesabaran walaupun ianya bukanlah semudah untuk dilafazkan dengan lisan namun kehidupan itu sendiori harus kita jalani bersama doa dan harapan kita kepada Ilahi.

Dugaan dan cabaran memang selalu akan datang dan hadir unruk menduga kita. Dalam diri kita  ianya akan membakar dan berkocak dan mendebur bagai ombak ribut di dalam batin,jiwa dan kalbu lalau kemudian ianya meresahkan zahir sehingga kita menjadi tidak tentu arah dan sesat atau mungkin hilang dalam diri kita sendiri.

Memang.Bukanlah semua dari kita mampu untuk mengahadapi segalanya semudah seperti yang dikatakan. Ada dari kita yang mampu menghadapainya dengan tenang,tumpuan dan fokus untuk menakluki ketidaktentuan dan ketidak keruan manakala sebahagian dari kita mengambil masa yang panjang untuk menghadam dan menemui prinsip prinsip untuk berpegang untuk menghadapi segala kemungkinan yang bakal berlaku.

Seperti juga diriku yang sering bergolak di badai dan rempuh oleh pelbagai dugaan.Sering juga rebah dan kecundang dalam emosi dan perasaan diri namun tiadalah jalan mudah dalam semua penyelesaian.Pencarian untuk segala persoalan - persoalan dan dalam memikirkan satu bentuk kekuatan dan penyelasaian untuk berpaut dan dihayati sedalamnya untuk terus melangkah haruslah sentiasa di cari.Aku enggan mengalah begitu sahaja.Kekuatan perlu di cari.

Aku tetaplah diriku....
Aku tetap diriku...


10.11.2016
Sarawak

No comments: