Friday, January 15, 2016

TIPS - TIPS UNTUK MEMBANTU SESEORANG YANG SEDANG PENGSAN

TIPS - TIPS UNTUK MEMBANTU SESEORANG YANG SEDANG PENGSAN

Kita Sering ketawa apabila menonton babak - babak pengsan yang dilakonkan di dalam kebanyakkan televisyen dengan menganggap ianya adalah sesuatu yang melucukan.Namun sekiranya ianya berlaku secara realiti sebenar percayalah bahawa ianya bukanlah sesuatu perkara lawak yang hanya dipandang ringan kerana ianya mampu dan boleh melibatkan masalah kesihatan atau perubatan yang serius dan mungkin boleh membawa maut.

BAGAIMANA PENGSAN BOLEH BERLAKU ?

Pengsan secara amnya merujuk kepada hilang kesedaran secara tiba - tiba atau mengejut.Pengsan kebiasaan berlaku apa otak tidak menerima oksigen,darah atau gula yang mencukupi atau kehilangan salah satu atau ke tiga - tiganya sekali.

Dari definisi sawan pula pengsan berlaku akibat kejutan atau lonjakan impuls elektrik yang berasal dari otak.

Pengsan kebiasaannya berlaku atau tercetus kerana dua faktor utama iaitu berkenaan dengan faktor aktiviti darah ataupun tekanan emosi pada tahap melampau atau ekstrem.Istilah perubatan juga menyebut ianya sebagai "Vasonagal Syncope".

Dalam keadaan tertentu,Saraf vagal ( dari otak ) menyebabkan kadar degupan jantung dan tekanan darah menurun dan menybabkan aliran darah ke otak juga berkurang.Memandangkan darah penting untuk membawa oksigen ke otak,kekurangan aliran darah ke otak mampu atau boleh menyebabkan anda pengsan,tidak sedarkan diri atau " padam".

Apabila seseorang sedang pengsan,kebiasaannya tubuh yang berdiri secara sendirinya akan berada pada kedudukan berbaring tidak mengira posisi mana pun.Keadaan ini secara semula jadinya akan membantu darah mengalir ke otak tanpa perlu di pam dengan melawan arah graviti.

Kebanyakkan kes - kes yang mellibat orang pengsan adalah tidak merbahaya namun tidak boleh dipandang ringan kerana sesetengah yang melibatkan faktor yang serius mampu membawa maut kepada orang yang pengsan.Masalah yang dimaksudkan adalah degupan jantung yang tidak teratur,epilepsi,kurang kandungan gula dalam darah,kehilangan darah secara tiba - tiba dan serangan jantung yang mana perlu lah dirujuk kepada pengamal perubatan atau doktor untuk nasihat dan maklumat.

APA YANG PERLU DILAKUKAN SEKIRANYA MELIHAT SESEORANG PENGSAN ?

Berlawanan dengan apa yang anda lihat di kaca TV anda tidak perlu melakukan perkara - perkara seperti menampar mangsa,atau menggoncang badannya ataupun memercikkan air ke muka mangsa yang pengsan.Ini kerana mangsa yang pengsan akan tersedar secara sendirinya setelah otak menerima nutrien yang mencukupi termasuk juga oksigen.

Cara yang terbaik adalah dengan membuat CPR ( Cardio Pulmonary Resuscitation ) yang kebiasaan dikenali sebagai teknik bantuan pernafasan kepada orang pengsan dan pilihan yang lain adalah  AED (Automated External Defibrilator )  iaitu sejenis perantik elektrik yang mengesan ritma jantung dan bagi menyampaikan sejenis kejutan elektrik ke jantung bagi menstabilkan degupan jantung ke paras normal jika terdapat keperluan.

Secara medikal untuk membuat CPR yang berkesan adalah dicadangkan untuk melaksanakan prosedur dengan akronim D-R-S-A-B-C .

D (Danger) - Pastikan kawasan kejadian adalah selamat untuk diri sendiri dan orang atau mangsa yang memerlukan bantuan.

R (Response) - Bercakap dengan mangsa dengan bertanyakan beberapa soalan untuk menguji sekiranya mangsa memberi respon atau sebaliknya.Sekiranya terdapat respon,anda cuba selesakan mangsa sebaik mungkin.Sekiranya tiada respon,dapatkan bantuan dengan segera.

 
S (Shout - meminta pertolongan) - Menjerit meminta tolong atau meminta seseorang untuk menghubungi talian kecemasan atau ambulan utuk mendapatkan bantuan segera.


A (Airway) - Periksa saluran udara atau pernafasan mangsa/orang itu untuk memastikan tidak ada 

                     tersumbat.

B (Pernafasan) - Periksa pernafasan. Jika pernafasan tidak normal, mulakan CPR. Jika bernafas normal, terus memantau pernafasan dan memeriksa kecederaan.


C (Circulation) - Periksa nadi dan periksa juga pernafasannya. Kebiasaannya, jika tiada pernafasan, ia boleh dianggap bahawa ada juga tiada nadi, dan anda perlu memulakan CPR dengan segera :

 30 tekanan dada untuk setiap 2 nafas. Anda perlu melakukan CPR sehingga bantuan tiba atau orang yang pengsan telah pulih atau tersedar.

sumber


AZLAN RUMADI
www.azlanrumadi.blogspot.my


 

No comments: