Wednesday, July 15, 2015

NEW HORIZON FINALLY ARRIVES AT PLUTO-NASA




Saya percaya mungkin ramai yang tertanya - tanya apa yang dimaksudkan dengan tajuk post saya pada kali ini.Oleh itu saya akan jelaskan serba sedikit berkenaan tajuk di atas.

NEW HORIZON merupakan satu program atau misi yang dilancarkan oleh NASA pada 19 Januari 2006 dengan objektif menjelajah ke sekitar sistem Suria kita meliputi penjelajahan sehingga ke Planet Paling jauh dalam galaksi bima sakti iaitu Planet Pluto.

Dilaporkan pada Februari 2007 New Horizon telah pun menjangkau perjalanan sehingga ke Panet Jupiter.Mereka dijangkakan tiba di Planet Pluto pada 14 Julai 2015 mengikut perkiraan atas ketas.Namun apa yang berlaku baru - baru ini NEw Horizon dikatakan telah sampai lebih awal beberapa dari yang dijadualkan.

Ketibaan New Horizon di Planet Pluto dilihat sebagai satu pencapaian terbaru yang belum pernah dilakukan sebelum ini.Ianya merupakan yang pertama kali dilakukan salam sejarah bidang aeroangkasa dan penyelidikan sains angkasalepas.

NASA menjelaskan keperluan untuk Misi ini adalah untuk menyelidik dengan lebih detail tentang planet - planet di sistem solar dan membuat peninjauan awal untuk penyelidikan masa hadapan termasuk kemungkinan - kemungkinan perubahan yanga akan berlaku pada sistem solar kita.







TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA

AZLAN RUMADI
www.azlanrumadi.blogspot.com




No comments: