Wednesday, July 15, 2015

7 TERBUNUH DAN BERPULUH - PULUH LAGI CEDERA SEMASA PERAYAAN HINDU DI INDIA





Ia berlaku di negeri Andhra Pradesh ketika berpuluh-puluh ribu orang tolak - menolak untuk mandi di Sungai Godavari pada hari pertama perayaan Pushkaralu, kata Arun Kumar, Pentadbir negeri.

Rempuhan itu dicetuskan oleh beberapa jemaah yang cuba untuk mengambil kasut mereka yang telah jatuh ke dalam sungai, kata polis.


Encik Kumar berkata kejadian itu, di bandar Rajahmundry, tidak berlaku sejurus selepas pesta mandi 12 hari itu bermula pada awal pagi.


Ketua Menteri Andhra Pradesh itu, Chandrababu Naidu, berkata 27 orang mati dalam rempuhan itu.


Satu lagi 34 orang cedera dan dibawa ke hospital, kata Encik Kumar.


Peserta Festival percaya mandi di dalam sungai boleh menyingkirkan mereka kesalahan-kesalahan mereka, dan ramai yang percaya ia adalah lebih menguntungkan untuk mandi pada hari pertama perayaan itu.












V Satyanarayana, seorang jemaah yang berada di tempat kejadian, berkata rempuhan itu berlangsung hampir 20 minit.
 
"Ia adalah satu keadaan yang menakutkan, dengan wanita dan kanak-kanak menangis meminta tolong," katanya. "Anggota polis yang bertugas tidak berdaya dan ia mengambil masa lebih daripada satu jam untuk mengawal keadaan".

Beberapa jemaah berkata ambulans mengambil masa untuk sampai di tempat kejadian kerana jalan-jalan yang
penuh sesak dengan orang ramai.

Pegawai berkata, tempat yang kecil seperti Rajahmundry tidak dapat menampung dengan serta merta beratus-ratus beribu-ribu orang, dan keadaan menjadi hampir tidak terurus.


Beribu-ribu jemaah, menaiki bas, kereta api dan kenderaan lain, mula sampai ke pusat upacara dua hari lebih awal daripada permulaan perayaan itu.


"Terdapat kepercayaan palsu bahawa berenang di dalam sungai pada hari pertama perayaan itu akan lebih menguntungkan," kata Swamy Swaroopanand, seorang lelaki suci Hindu. "Ia sama seperti berenang di mana-mana hari lain."


Perdana Menteri India Narendra Modi menyatakan kesedihan atas tragedi itu dalam laman tweeter bahawa beliau "amat sedih" oleh kejadian itu


Rajahmundry adalah 280 batu (450km) timur Hyderabad,


Kira-kira 24 juta orang dijangka mengambil bahagian dalam festival itu di pelbagai tempat di sepanjang Sungai Godavari.







TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA ARTIKEL INI

AZLAN RUMADI
 www.azlanrumadi.blogspot.com


No comments: