Monday, April 09, 2018

LATTE COFFEE WARNA WARNI DAN KESENIANNYA YANG UNIK


LATTE COFFEE WARNA WARNI DAN KESENIANNYA YANG UNIK

Kopi. Saya percaya ramai yang meminati kopi kerana keunikan rasa, aroma dan penyediaannya selain sebagai pemula hari yang menyegarkan.Selain itu terdapat pelbagai jenis penyediaan kopi diseluruh dunia dan sebahagian nya telah saya kongsikan pada pos yang sebelum ini.


Salah satu jenis penyediaan kopi yang saya anggap ber" style" adalah Latte Coffee yang memerlukan kemahiran dan bakat yang tertentu untuk menyediakan dan mencorakkan hasil seni dari kombinasi kopi ( Espresso ) dan susu segar yang digunakan untuk menghasilkan Latte Coffee yang menarik.

Ianya amat memerlukan latihan yang teliti untuk menghasil atau menggubah Latte Coffee yang bagus menarik dan cantik.Sebahagian pembuat kopi atau pun barista yang berkemahiran mempunyai pattern atau trademark yang tersendiri melalui kesenian atau bentuk corak yang dihasilkan dalam penyediaan Latte Coffee.Ianya semestinya melibatkan kombinasi konsentrasi dan kreativiti dalam menyediakan Latte Coffee yang berkualiti.

LATTE COFFEE WARNA WARNI

Saya merupakan antara seorang peminat kopi terutamanya Espresso yang mempunyai keunikan dan kepekatan rasanya yang tersendiri walaupun tidak semua orang menggemarinya yang mungkin kerana kepekatan rasa kopinya yang pahit ataupun sebaliknya.

Saya menemui gambar - gambar Latte Coffee yang digubah penuh warna warni dalam perkongsian seorang rakan saya dalam satu page Facebook pada baru - baru ini. Jika anda melihat satu persatu pada gambar Latte Coffee yang saya kongsikan ini,menarik bukan? 

Resepi asal penghasilan Latte adalah Espresso dan Susu segar yang distimkan ( sedikit kental ) dimana mana prosesnya adalah dengan menuang susu yang distimkan sedikit demi sedikit ke dalam cawan kopi sambil dicorakkan pattern - pettern tetentu untuk menampakkannya lebih menarik dan kretive selain menaikkan selera peminum kopi.

Namun apa yang menarik pada Latte Coffee ini ialah Susu yang digunakan untuk dituangkan ke dalam kopi diberikan sentuhan warna warni yang lebih menghidupkan kesenian yang mempesonakan dalam menyediakan Latte Coffee yang benar - benar unik dan menawan. 

Keunikan warna warni pada Latte Coffee yang dihasilkan oleh Barista ini bukan sahaja menarikkan selera untuk menikmatinya malah ianya mempunyai sentuhan kesenian yang sangat halus.

JOM NGOPI !





















AZLAN RUMADI
www.azlanrumadi.blogspot.my


No comments: